Het ontstaan van de Excelcior motoren heeft een hele
geschiedenis. Het verhaal begon in Coventry, iets ten zuidoosten van de
industriestad Birmingham. Het was een Engelse fabriek die in 1874 begon met de
productie van Bayliss-Thomas-fietsen. Ook de eerste gemotoriseerde fietsen
droegen deze naam. Zij waren voorzien van Minerva-, Zedel- en De
Dion-inbouwmotoren. Waarschijnlijk verkocht Bayliss-Thomas de eerste Britse
motorfietsen, toen al in 1896 een verstevigd fietsframe van een 1,5 pk
Minerva-blokje werd voorzien. Men bleef inbouwmotoren gebruiken, hoewel deze in
latere jaren vooral van MMC, JAP, Blackburne en Villiers werden betrokken. De
machines veranderden gaandeweg in echte motorfietsen met 650- en zelfs 850 cc
blokken. Ondanks het feit dat de Duitse Excelsior Fahrradwerke hun naam hadden
laten registreren, veranderde men de naam "Bayliss-Thomas" in 1910 in
"Excelsior" (waarschijnlijk omdat het Duitse bedrijf op dat moment
geen motorfietsen maakte). In Duitsland werden de machines als Bayliss-Thomas
verkocht. Wel werd tijdens de Eerste Wereldoorlog de naam tijdelijk veranderd
in "British Excelsior", om verwarring met de Amerikaanse naamgenoot
te voorkomen. In 1918 werd het merk verkocht aan R. Walker & Son in
Birmingham en ook de productie verhuisde daarnaar toe. Van de vier merken met
de naam Excelsior is het Engelse bedrijf het bekendst geworden. Na de Eerste
Wereldoorlog werden voornamelijk Villiers-, JAP- en Blackburne-motoren gebruikt.
In de crisisjaren ging men 250 cc-modellen maken maar men bleef wel actief in
de racerij. Samen met Blackburne werden zelfs de beroemde Mechanical Marvel- en
Manxman-racers ontwikkeld. In 1937 verschenen er enkele 125 cc-modellen met
Villiers-blok en een 98 cc Autobyk die na de Tweede Wereldoorlog onder de
merknaam Spryt (niet te verwarren met Sprite) terugkwam. Na de dood van Eric
Walker in 1950 werden er voornamelijk scheepsmotoren gebouwd, maar begin jaren
zestig kwam Excelsior terug met de 147 cc Excelsior-Monarch-scooters. In 1964
werd het merk aan Britax verkocht en ging Britax-Excelsior heten. Het type dat
in de novemberveiling geveild wordt heeft meegedaan met races op het TT-circuit
en Isle of Mann. In 1933/1934 waren dit de eerste motoren met 4 kleppen. Motor is onderdeel van de veiling van 19 november 2012.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten