woensdag 8 april 2015

Karel Appel


Dit keer wil ik niet iets schrijven over het leven en het werk van Karel Appel maar over de herkomst van het schilderij dat op 20 april geveild zal worden. De Amsterdamse fotograaf Joop Colson (wie is er niet door gefotografeerd bij het instappen van een rondvaartboot) bewoonde vlak na de oorlog Huize Groeneveld in Baarn, plaatselijk bekend als “Het kasteel “. De excentrieke levenshouding en overmatige gastvrijheid van de Colsons zorgden ervoor dat Huize Groeneveld een ontmoetingsplaats werd voor de hoofdstedelijke bohème. Het waren met name bezoekers van de Amsterdamse artiestensociëteit De Kring die tot de gasten van de kasteelheer en zijn vrouw konden worden gerekend. Bekende mensen hebben hier tijdelijke hun intrek gehad w.o. Cees Nooteboom (schreef hier De verliefde gevangene), Bob Buys (persoonlijke vriend), Matthieu Wiegman, Wim Oepts, Kees Maks, Simon Vinkenoog, Remco Campert, Joep Vogtschmidt en vele anderen. In de tweede wereldoorlog zaten de Colsons in het verzet. Het huis aan de Johannes Verhulststraat werd een onderduikadres voor joden en in zijn fotostudio vervaardigde Colson valse persoonsbewijzen.  In 1953/1954 sloeg kindercircus Elleboog hier haar tenten op, diende het park als achtergrond voor de kinderserie Pipo de Clown en werden er opname gemaakt voor Farce Majeure. In 1961 maakte Jan Vrijman in Huize Groeneveld de documentaire “De werkelijkheid van Karel Appel”. Het werd een lastige klus. Appel liet niemand toe in zijn atelier als hij werkte, zelfs zijn vrouw was dan voor hem een ongewenste bezoeker. Toch wilde Karel wel vanuit Parijs naar Baarn komen om mee te werken aan de documentaire. Appel koos de woonkamer en wapenkamer van de familie Colson uit als locatie. De wanden werden zwart geverfd en tijdens de opnamen zouden alle verdere bewoners in het kasteel zich muisstil moeten houden. Een groot doek werd gespannen waar Appel aan zou gaan werken. In het doek werd een gat gemaakt waardoor gefilmd kon worden om zo Karel goed in zijn werk vast te kunnen leggen. Een aanslag op het privéleven van de familie Colson. De woorden van Joop waren legendarisch: “Ga je gang maar, als je de rotzooi na afloop maar opruimt”. Het werden een paar hele bijzonder weken om Karel Appel te gast te hebben en hem aan het werk te zien. Appel voelde zich na een korte tijd dan ook zeer thuis en als dank voor de enorme gastvrijheid gaf hij de familie Colson een uitsnede van een groot werk dat hij ter plaatse gemaakt had. Dit werk wordt op 20 april, rechtstreeks uit familiebezit, geveild.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten