Op
het platteland in Beieren groeide een getalenteerd meisje op - een meisje met
de naam Berta Hummel. Een vrolijk kind vol eigenzinnigheid. De familie woonde
in het kleine dorpje Massing, boven de familiale winkel. Het dorp met straten
vol leven was een plaats van betovering voor een oplettend kind. En deze
Beierse buiten taferelen werden een deel van Berta's leven. Een vroeg en
uitzonderlijk artistiek talent kwam tot bloei. Berta's streng katholiek
onderwijs begon op zesjarige leeftijd. Toen ze 12 jaar was, kreeg Berta een
leraar aanbevolen aan het Instituut Zusters van het Engels, Marienhoehe. Dit
betekende een 35 km lange reis. Dit internaat was een uitstekende plek voor
Berta om haar artistieke opleiding te beginnen. Op Marienhoehe, werd de kunst
van Berta aangemoedigd, getemperd met strenge discipline en een vleugje van
religieuze inspiratie. Het duurde niet lang, of de idyllische dagen op
Marienhoehe kwamen ten einde. Berta was een jonge vrouw van 18, klaar om haar
weg te maken in de wereld. Er werd besloten dat voor de verdere ontwikkeling
van haar talent een professionelere sfeer nodig was dan dat wat het landelijke
Beieren haar kon bieden en ze ging naar München. Op de Academie voor Toegepaste
Kunsten, studeerde Berta op de traditionele manier - anatomie, portretten,
stillevens, landschappen. Berta was bevriend met twee Zusters Franciscanessen -
Laura en Kostka - die waren naar München gekomen om haar een opleiding te geven
als kunstleerkracht. Berta groeide heel dicht tot deze vrienden. In het
voorjaar van 1931, studeerde Berta Hummel af als de top van haar klas. Na haar
afstuderen trad Berta toe tot het klooster van Siessen, vastbesloten om haar
leven en haar kunst te wijden ten dienste van God. Als een nieuwkomer moest
Berta bijna elke taak uitvoeren in het klooster, van brood bakken tot dweilen
en schrobben. Ze ontwierp exquise gewaden en altaar kleren die werden genaaid
in de werkplaats van het klooster. In de rust van het klooster, schilderde ze
meesterlijke religieuze werken. Maar zoals altijd, bleef ze ook kinderen
schetsen.
Franz Goebel, eigenaar van de gerenommeerde
porseleinfirma, had een zakeninstinct dat beeldjes van kinderen een beetje
vreugde konden brengen in de Duitse gezinnen in deze moeilijke tijden. Franz
reisde naar München om meer te zien. Daarna maakte hij het monumentale besluit
- om een lijn van beeldjes te maken op basis van de tekeningen van zuster Maria
Innocentia Hummel. Een vertegenwoordiger van Goebel maakte de eerste reis naar
het klooster met drie monsters van sculpturen. Hij werd goed ontvangen door
Zuster Hummel en triomfantelijk teruggestuurd. Natuurlijk, moesten er een
aantal afspraken gevolgd werden, maar in principe, aanvaarde het klooster van
Siessen het idee. Toen iedereen tevreden was met de nieuwe lijn, vroeg Franz
aan Zuster Hummel Goebel voor de productie en distributie rechten, van de
beeldjes die haar naam zouden dragen. Natuurlijk zouden de royalty's gaan naar
het klooster van Siessen. Een overeenkomst werd ondertekend op 9 januari 1935.
Deze datum is sindsdien beschouwd als de officiële geboortedag van Hummel
beeldjes. Tijdens de tweede wereldoorlog golden strenge beperkingen voor de
productie van de beeldjes. Maar zodra de oorlog voorbij was, vonden de Hummel
beeldjes alsmaar meer vrienden over de hele wereld. Zuster Hummel kreeg tbc en
overleed op 6 november 1946 op de jonge leeftijd van 37 jaar. In de veiling van juni 2013 worden diverse objecten geveild.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten