woensdag 12 juni 2013

Goebel Hummel



Op het platteland in Beieren groeide een getalenteerd meisje op - een meisje met de naam Berta Hummel. Een vrolijk kind vol eigenzinnigheid. De familie woonde in het kleine dorpje Massing, boven de familiale winkel. Het dorp met straten vol leven was een plaats van betovering voor een oplettend kind. En deze Beierse buiten taferelen werden een deel van Berta's leven. Een vroeg en uitzonderlijk artistiek talent kwam tot bloei. Berta's streng katholiek onderwijs begon op zesjarige leeftijd. Toen ze 12 jaar was, kreeg Berta een leraar aanbevolen aan het Instituut Zusters van het Engels, Marienhoehe. Dit betekende een 35 km lange reis. Dit internaat was een uitstekende plek voor Berta om haar artistieke opleiding te beginnen. Op Marienhoehe, werd de kunst van Berta aangemoedigd, getemperd met strenge discipline en een vleugje van religieuze inspiratie. Het duurde niet lang, of de idyllische dagen op Marienhoehe kwamen ten einde. Berta was een jonge vrouw van 18, klaar om haar weg te maken in de wereld. Er werd besloten dat voor de verdere ontwikkeling van haar talent een professionelere sfeer nodig was dan dat wat het landelijke Beieren haar kon bieden en ze ging naar München. Op de Academie voor Toegepaste Kunsten, studeerde Berta op de traditionele manier - anatomie, portretten, stillevens, landschappen. Berta was bevriend met twee Zusters Franciscanessen - Laura en Kostka - die waren naar München gekomen om haar een opleiding te geven als kunstleerkracht. Berta groeide heel dicht tot deze vrienden. In het voorjaar van 1931, studeerde Berta Hummel af als de top van haar klas. Na haar afstuderen trad Berta toe tot het klooster van Siessen, vastbesloten om haar leven en haar kunst te wijden ten dienste van God. Als een nieuwkomer moest Berta bijna elke taak uitvoeren in het klooster, van brood bakken tot dweilen en schrobben. Ze ontwierp exquise gewaden en altaar kleren die werden genaaid in de werkplaats van het klooster. In de rust van het klooster, schilderde ze meesterlijke religieuze werken. Maar zoals altijd, bleef ze ook kinderen schetsen.
Franz Goebel, eigenaar van de gerenommeerde porseleinfirma, had een zakeninstinct dat beeldjes van kinderen een beetje vreugde konden brengen in de Duitse gezinnen in deze moeilijke tijden. Franz reisde naar München om meer te zien. Daarna maakte hij het monumentale besluit - om een lijn van beeldjes te maken op basis van de tekeningen van zuster Maria Innocentia Hummel. Een vertegenwoordiger van Goebel maakte de eerste reis naar het klooster met drie monsters van sculpturen. Hij werd goed ontvangen door Zuster Hummel en triomfantelijk teruggestuurd. Natuurlijk, moesten er een aantal afspraken gevolgd werden, maar in principe, aanvaarde het klooster van Siessen het idee. Toen iedereen tevreden was met de nieuwe lijn, vroeg Franz aan Zuster Hummel Goebel voor de productie en distributie rechten, van de beeldjes die haar naam zouden dragen. Natuurlijk zouden de royalty's gaan naar het klooster van Siessen. Een overeenkomst werd ondertekend op 9 januari 1935. Deze datum is sindsdien beschouwd als de officiële geboortedag van Hummel beeldjes. Tijdens de tweede wereldoorlog golden strenge beperkingen voor de productie van de beeldjes. Maar zodra de oorlog voorbij was, vonden de Hummel beeldjes alsmaar meer vrienden over de hele wereld. Zuster Hummel kreeg tbc en overleed op 6 november 1946 op de jonge leeftijd van 37 jaar. In de veiling van juni 2013 worden diverse objecten geveild.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten