zondag 27 februari 2011

B J Blommers


B.J. Blommers
Den Haag 1845-1914 Den Haag

Bernardus Johannes Blommers werd op 30 januari 1845 in Den Haag geboren als zoon van een lithograaf. Kunst werd in het ouderlijk huis gewaardeerd, zodat hij in de
gelegenheid werd gesteld de Haagse Kunstacademie te bezoeken. Hij kwam daar in contact met Anton Mauve en de gebroeders Jacob, Mathijs en Willem Maris. Bernard Blommers was een leerling van Christoffel Bisschop. De kunstschilder B J Blommers wordt gezien als een van de belangrijke schilders van de Haagse School. Hij schilderde naast het eenvoudige leven van boeren, vooral de vissers in Katwijk aan Zee, Scheveningen en spelende kinderen op het strand. In 1871 trouwt hij met zijn model, Anna van der Toorn, een Scheveningse visverkoopster. In 1880 leverde hij een grote bijdrage aan het 14 meter hoge en 120 meter brede Panorama van Mesdag waar hij schouder aan schouder werkte met H W Mesdag, Th de Bock, G H Breitner en Sientje Mesdag van Houten. In 1882 verhuisde hij naar Scheveningen, waar hij een huis bouwde bij het strand. Van toen af specialiseerde hij zich geheel in levendige strand en duinscenes met figuren en kinderen. Zijn voorliefde voor taferelen met spelende kinderen wist hij over te brengen op zijn doofstomme schoonzoon Jan Zoetelief Tromp.
Van grote invloed op zijn werk was het werk van Jozef Israels. In tegenstelling tot Jozef Israels, belichtte Blommers echter de zonnige en ongecompliceerde kant van het vissersleven. Zijn eigen vrouw en kinderen stonden hiervoor meestal als model. In een hoek van zijn atelier had hij een Vissers-interieur ingericht. Het atelier aan de Spuistraat werd later gebruikt door C A van Waning en Floris Arntzenius. Blommers was in zijn tijd al een belangrijk en populair kunstschilder, vooral in het buitenland waar hij dan ook diverse hoge prijzen ontving. Op 15 december 1914 overlijdt Bernardus in zijn geliefde Den Haag.
Schilderijen van Blommers zijn in het bezit van alle grote Nederlandse musea.

Het getoonde werk wordt op 4 april 2011 geveild bij Derksen Veilingbedrijf. Moeder met kind in interieur, doek 70x62.

zondag 20 februari 2011

Kunstenaar overlijdt na aanrijding.

Dit moet de kop zijn geweest boven een artikel in de Haagse Courant op 7 oktober 1934. Op donderdag 4 oktober 1934 werd hij aangereden door een auto. Hoewel hij tegen de arts die achter het stuur zat zei niets te hebben, overleed hij enkele dagen later, op 7 oktober 1934 aan de gevolgen van dit ongeval.

Op de Prinsengracht in Amsterdam zag op 3 februari 1865 Isaac Lazarus Israels het levenslicht als zoon van Jozef Israels en Aleida Schaap. In 1871 verhuisde het gezin Israels naar Den Haag waar het zijn intrek nam in een huis aan de Koninginnegracht. Isaacs vader was toen al een beroemd schilder en diens Haagse huis werd een ontmoetingsplaats van kunstenaars, kunstliefhebbers en kunsthandelaren. Zo was Jozef onder andere bevriend met de Duitse schilder Max Liebermann. Het was, kortom, een levendig en artistiek milieu waarin Isaac Israels opgroeide.
Al op zeer jonge leeftijd bleek dat Isaac Israels talent voor tekenen had. In 1871 - Isaac was toen zes jaar oud - schreef Jozef over hem aan een Engelse vriend: "he is a clever animal-painter!" Het jonge leven van Isaac werd beheerst door kunst, literatuur en reizen. Zijn ouders namen hem en zijn zusje Mathilde mee op hun reizen. Zo maakte de familie in 1877 een reis langs onder andere Parijs, Turijn, Rome, Pisa, Napels en Venetië. Na de lagere school volgde Isaac van 1878 tot 1880 tekenlessen aan de Tekenakademie aan de Princessegracht. Hier leerde hij waarschijnlijk de bekende schilder George Hendrik Breitner kennen. Net als Breitner had Isaac veel belangstelling voor taferelen uit het stadsleven. Hij schilderde dienstmeisjes, het uitgaansleven, verlichte winkelstraten en was vooral geïnteresseerd in de dynamiek van het grotestadsleven. Hoewel Isaac geen voortgezet onderwijs heeft gevolgd, leerde hij zichzelf een groot aantal talen waaronder Italiaans, Latijn en Spaans.
Al snel ontwikkelde Isaac zich tot een onafhankelijk schilder die los kwam van zijn beroemde vader en daarbij ook al succes oogstte. Toen hij achttien jaar oud was, hing zijn schilderij 'Begrafenis van de jager' op de Parijse Salon en kreeg hij enthousiaste kritieken. Als gevolg hiervan werd hij in 1884 uitgenodigd voor de eerste expositie van de Belgische avant-garde groep 'Les XX' in Brussel. In 1887 vestigde hij zich in Amsterdam waar hij in kringen van de Tachtigers verkeerde en deel begon uit te maken van de Amsterdamse Impressionisten.In die tijd was hij onder andere bevriend met de uit Limburg afkomstige schrijver Frans Erens en met mensen als Frederik van Eeden, Jan Toorop en Albert Verwey.
Vader en zoon maakte deel uit van de Haagse School, een groep kunstenaars die realistische landschappen en arbeiders schilderde. Omstreeks 1903 kreeg Israels behoefte aan een nieuwe omgeving en vestigde hij zich in Parijs waar hij tot 1913 zou blijven wonen. Ook hier schilderde hij het grootsteedse leven; de drukte op de grote boulevards, meisjes op Parijse naaiateliers, scènes uit het uitgaansleven van de miljoenenstad. Van 1913 tot 1915 verbleef hij in Londen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog keerde hij terug naar Nederland. Na de oorlog ging hij echter weer op reis. In de jaren 1921 en 1922 verbleef hij in Nederlands-Indië. Na zijn terugkeer in Nederland ging hij in Den Haag wonen. Hoewel hij nooit trouwde, had hij een langdurige liefdesrelatie met Sophie de Vries. Toen deze in 1931 overleed bleef Isaac als een eenzaam man achter.

Het getoonde werk wordt op 4 april 2011 geveild bij Derksen Veilingbedrijf. Verso Meisje met groote hoed, doek ca 1920, 60x45 cm.

zondag 13 februari 2011

Coen de Vries - Pilastro

Coen de Vries ontwierp in de jaren 50 dit fraaie bureau voor de firma Pilastro. De combinatie van eenvoud met design komt recht uit zijn hart. Met slechts hout en ijzer weet hij een tijdloos bureau met bijpassende stoel te ontwerpen, functioneel en treffend design.
Tijdens een ontruiming van een inboedel in Arnhem, troffen onze veilingmedewerkers dit bureau aan. Met een voorzichtige richtprijs van € 300 - € 500 wilden we mensen enthousiast maken om op de veiling van 10 februari 2011 te gaan bieden. Tijdens de veiling waren er naast diverse schriftelijke, ook een zestal telefonische bieders. Met een ferme klap van de veilinghamer werd het bureau aan een verzamelaar verkocht voor € 3.175,-- Een nieuw veilingrecord voor een bijzonder meubel.